4.1. Poprawa dostępności do usług publicznych poprzez wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych
4.1. Poprawa dostępności do usług publicznych poprzez wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych
Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego
Społeczeństwo informacyjne – przedsiębiorstwa
We współczesnych czasach bardzo istotny jest stan i rozwój infrastruktury informatycznej. Może on się przejawiać m.in. w dostępie przedsiębiorstw oraz gospodarstw domowych do Internetu. W ostatnich latach można zauważyć w tej kwestii dużą poprawę. W 2022 r. 98,7% przedsiębiorstw sektora niefinansowego z terenu województwa podkarpackiego posiadało szerokopasmowy dostęp do Internetu (96,8% w 2019 r.). Pod względem wielkości tego wskaźnika województwo podkarpackie zajmowało 8. miejsce w kraju. Najwyższą wartość tego wskaźnika odnotowano w województwie opolskim (100%), najniższa natomiast wystąpiła w województwie łódzkim (97,0%). W Polsce udział przedsiębiorstw sektora niefinansowego posiadających szerokopasmowy dostęp do Internetu wynosił w 2022 r. 98,5% i był o 2,2 p.proc. wyższy w porównaniu z 2019 r.
Mapa. Przedsiębiorstwa sektora niefinansowego posiadające szerokopasmowy dostęp do Internetu według województw w 2022 r.
Źródło: Przegląd regionalny. Województwo podkarpackie 2022, Rzeszów 2023, s. 378.
Wśród województw Polski Wschodniej najwyższą wartością tego wskaźnika charakteryzowało się województwo lubelskie (99,5%), zaś najmniejszy udział przedsiębiorstw z dostępem do Internetu odnotowano w regionie mazowieckim regionalnym (97,3%).
Wykres. Przedsiębiorstwa sektora niefinansowego posiadające szerokopasmowy dostęp do Internetu w Polsce i w regionach Polski Wschodniej w latach 2019 i 2022
Źródło: Przegląd regionalny. Województwo podkarpackie 2022, Rzeszów 2023, s. 379.
W ostatnich latach wzrastał również udział przedsiębiorstw posiadających własną stronę internetową. W 2021 r. w województwie podkarpackim 66,1%, a w kraju 71,4% przedsiębiorstw posiadało własną stronę internetową (w 2018 r. było to odpowiednio 57,3% i 66,8%).
Wykres. Przedsiębiorstwa posiadające własną stronę internetową według województw w latach 2018 i 2021
Źródło: Przegląd regionalny. Województwo podkarpackie 2022, Rzeszów 2023, s. 380.
W obszarze Polski Wschodniej w 2021 r. najwyższy udział przedsiębiorstw, które posiadały własną stronę internetową, miało województwo podlaskie (71,9%). Najniższym wskaźnikiem odznaczał się natomiast region mazowiecki regionalny (59,8%).
Dla ponad 60% przedsiębiorstw z terenu województwa podkarpackiego strona internetowa spełniała funkcje prezentacji katalogów, wyrobów lub cenników (w Polsce dla 66,8% przedsiębiorstw).
Społeczeństwo informacyjne – gospodarstwa domowe
Korzystnie wygląda w województwie podkarpackim sytuacja pod względem dostępu do Internetu w gospodarstwach domowych. W 2022 r. udział gospodarstw domowych w województwie podkarpackim posiadających dostęp do Internetu poprzez połączenia szerokopasmowe wynosił 93,9% (w kraju 92,6%).
Wykres. Gospodarstwa domowe z dostępem do Internetu poprzez połączenia szerokopasmowe według województw w latach 2019 i 2022
Źródło: Przegląd regionalny. Województwo podkarpackie 2022, Rzeszów 2023, s. 381.
Pod względem wielkości tego wskaźnika województwo podkarpackie zajmowało 3. miejsce w Polsce. W odniesieniu do roku 2019 udział gospodarstw domowych posiadających dostęp do Internetu poprzez połączenia szerokopasmowe wzrósł w województwie podkarpackim o 7,1 p.proc. Regionem, w którym wskaźnik ten osiągnął najwyższą wartość w 2022 r. było województwo pomorskie (95,6%). Najniższy udział gospodarstw domowych posiadających dostęp do Internetu poprzez połączenia szerokopasmowe odnotowano natomiast w województwie podlaskim (87,2%).
W obszarze Polski Wschodniej województwo podkarpackie zajmowało najwyższą lokatę pod względem udziału gospodarstw domowych posiadających szerokopasmowy dostęp do Internetu. Najmniejszą wartością tego wskaźnika charakteryzowało się natomiast województwo podlaskie.
W 2022 r. w województwie podkarpackim 80,2% osób w wieku 16-74 lata korzystało z Internetu regularnie, tzn. przynajmniej raz w tygodniu. W Polsce udział takich osób wynosił 85,7%. Największym udziałem osób regularnie korzystających z Internetu odznaczało się województwo pomorskie (91,0%), najmniejszym natomiast województwo opolskie (77,1%).
Wykres. Osoby* regularnie (co najmniej raz w tygodniu) korzystające z Internetu w latach 2019 i 2022
* W wieku 16-74 lata.
Źródło: Przegląd regionalny. Województwo podkarpackie 2022, Rzeszów 2023, s. 382.
W regionach Polski Wschodniej wskaźnik ten najwyższe wartości przyjął w województwie warmińsko-mazurskim (84,2%), najniższe natomiast w województwie podlaskim (79,3%).